Pon – Pią: 8.00 – 16.00
al. Roździeńskiego 188c/205
40-203 Katowice
Zadzwoń:
(32) 203 04 03
Karta Etyki i Zrównoważonego Rozwoju
1. Wprowadzenie.
Zakład Techniczno Handlowo Usługowy „TECHPOL” zobowiązał się do przyjęcia, wspierania i wdrażania zbioru podstawowych wartości w dziedzinie praw człowieka, standardów zatrudnienia, ochrony środowiska i etyki.
Zakład zobowiązał się również do udziału w polityce zrównoważonego rozwoju, którego jednym z elementów jest zaopatrzenie. Zrównoważony rozwój oznacza silne i aktywne reagowanie na potrzeby i oczekiwania społeczne oraz przewidywanie nowych zmian środowiskowych , społecznych i ekonomicznych.
Zakład dołoży należytej staranności. Aby jego dostawcy i wykonawcy także wzięli udział w tej inicjatywie poprzez zobowiązanie się do ciągłego doskonalenia zasad wymienionych w Karcie.
2. Zasady.
Zakład zobowiązuje się do przestrzegania wszystkich wymienionych w poniższych rozdziałach Karty zasad . Jeżeli zasady te są bardziej rygorystyczne od obowiązującego w Polsce prawa, wówczas pierwszeństwo mają te zasady, które są bardziej rygorystyczne, pod warunkiem, że nie stoją w sprzeczności z obowiązującym prawem.
2.1.Standardy Pracy.
Zakład będzie przestrzegał następujących zasad :
a) eliminowanie wszelkich form pracy nielegalnej, przymusowej lub obowiązkowej;
b) eliminowanie pracy dzieci;
c) eliminowanie wszelkiego rodzaju dyskryminacji w zakresie zatrudnienia i świadczenia usług;
d) przestrzeganie w stosunku do pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę przepisów Kodeksu Pracy, a w szczególności dotyczących czasu pracy i wypoczynku;
e) przestrzeganie przepisów dotyczących płacy minimalnej;
f) stworzenie odpowiednich warunków pracy, w tym także odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach w okresie zimowym;
g) poszanowanie wolności zrzeszania się pracowników;
h) prowadzenie uczciwej i otwartej konkurencji;
2.2.Etyka
a) Zobowiązanie do uczciwości. Prowadzenie działalności z zachowaniem najwyższego poziomu uczciwości jest jednym z priorytetów strategii gospodarczej Zakładu. Zasady określone w Karcie są podstawą właściwego postępowania i udanych relacji biznesowych z dostawcami i wykonawcami Zakładu.
b) Zapobieganie korupcji i łapówkarstwu. Zakład zakazuje wszelkich płatności i praktyk niezgodnych z prawem. Odrzuca korupcję i w pełni zobowiązuje się do przestrzegania wszelkich obowiązujących przepisów i regulacji antykorupcyjnych. Przez łapówkę rozumie się wręczenie lub przyjmowanie pieniędzy, opłat, prowizji, kredytów, darowizn, upominków, przysług lub czegokolwiek posiadającego wartość, co zostaje przekazane bezpośrednio lub pośrednio w zamian za preferencyjne traktowanie.
c) Prezenty i gościnność. Zakład odmawia przyjmowania wszystkich prezentów i zaproszeń, które nie mają rozsądnej, skromnej i symbolicznej wartości, lub które nie są okazjonalne, przejrzyste i których nie można odwzajemnić.
d) Konflikty interesów. Zakład, a także jego dostawcy i wykonawcy, powinni opierać swoje decyzje biznesowe na potrzebach firmy, a nie na osobistych interesach jej pracowników, interesach rodziny lub przyjaciół, lub na innych czynnikach powodujących konflikt, który może mieć wpływ na obiektywizm każdej ze stron.
e) Zgodność z prawem konkurencji. Wszelkie porozumienia z firmami konkurencyjnymi, których celem lub skutkiem jest ustalenie cen, zakłócenie procesu przetargowego, dzielenie się rynkiem lub klientami, ograniczanie produkcji lub bojkotowanie klienta lub dostawcy są zabronione. W przypadku konieczności zbierania informacji o konkurencji, należy je gromadzić wyłącznie ze źródeł publicznych, ogólnie dostępnych dla innych stron.
f) Poufność danych. Zakład zobowiązuje się gromadzić i przetwarzać wszelkie dane osobowe zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zakład nie będzie wykorzystywał danych osobowych przetwarzanych przez Spółkę Alstom we własnym imieniu lub w imieniu osób trzecich.
g) Ochrona powierzonego majątku . Udostępnione Zakładowi maszyny i urządzenia nie mogą być wykorzystywane do celów niezgodnych z prawem lub niezwiązanym z treścią łączącej strony umowy. Zakładowi, jego dostawcom i wykonawcom nie wolno przywłaszczać dla własnego użytku jakichkolwiek powierzonych aktywów ani udostępniać ich osobom trzecim w celach niezwiązanych z umową. Sprzeniewierzenie lub kradzież tych aktywów oprócz odpowiedzialności dyscyplinarnej może pociągać za sobą konsekwencje prawne. Majątek powierzony to nie tylko przedmioty fizyczne i aktywa rzeczowe, lecz także aktywa niematerialne takie jak listy dostawców i klientów oraz inne informacje rynkowe, do których ma się dostęp w związku z wykonywaniem swoich obowiązków
2.3.Środowisko.
Zakład zobowiązuje się do wdrażania i realizacji inicjatyw, które przyczyniają się do ochrony środowiska i łagodzenia wpływu prowadzonej działalności gospodarczej na zasoby naturalne. Określone poniżej zasady dotyczą także dostawców i wykonawców Zakładu :
a) Należy ograniczać ilość odpadów w trakcie świadczenia usług, a powstałe utylizować w sposób chroniący środowisko.
b) W miarę możliwości należy unikać stosowania substancji niebezpiecznych.
c) W przypadku braku alternatywy dla substancji niebezpiecznych należy zapewnić bezpieczne obchodzenie się z nimi i ich utylizacje.
d) Należy promować rozwój technologii przyjaznych dla środowiska.
e) Należy oszczędnie korzystać z energii, gazu i wody.
f) W miarę możliwości należy wykorzystywać do działalności gospodarczej materiały pochodzące z recyklingu.
2.4.Bezpieczeństwo i Higiena Pracy.
Zakład zobowiązuje się do aktywnej pracy na ciągłą poprawą bezpieczeństwa swoich pracowników oraz wszystkich osób z nim współpracujących. Aby to osiągnąć wprowadza się następujące zasady :
a) Wykonawcy i dostawcy przed podjęciem współpracy z Zakładem są zobowiązani do poddania się profilaktycznej opiece zdrowotnej prowadzonej przez medycynę pracy.
b) W trakcie realizacji umowy ze Zamawiającym Zakład oraz osoby z nim współpracujące zobowiązane są do zapoznania się z procedurami oraz przepisami wewnętrznymi dotyczącymi kwestii bezpieczeństwa pracy.
c) Zakład, a także jego dostawcy i wykonawcy będą powiadamiać bezzwłocznie kierowników Zamawiającego o zaistnieniu każdej zauważonej nieprawidłowości dotyczącej bhp.
d) W przypadku gdy działalność wiąże się z wysokim ryzykiem należy stosować szczegółowe procedury obowiązujące na zakładach Zamawiającego.
2.5.Produkty i Usługi.
Zakład, jego dostawcy i wykonawcy zobowiązują się do takiego kształtowania procesów związanych ze świadczenie usług aby wyeliminować, a jeżeli to jest niemożliwe, to zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko i bezpieczeństwo wszystkich uczestników procesów. Szczególnie preferowane są rozwiązania o niskim wpływie na środowisko, energooszczędne, wydajne materiałowo, wolne od substancji niebezpiecznych, o niskiej emisji hałasu i łatwe do recyklingu.
Zakład, a także jego dostawcy i wykonawcy nie będą nigdy używać w trakcie świadczenia usług substancji zabronionych.
Praca dostawców i wykonawców stanowi znaczący udział w działalności gospodarczej Zakładu. Wszelkie decyzje dotyczące zakupów będą podejmowane w oparciu o obiektywną ocenę rzetelności i uczciwości danego dostawcy lub wykonawcy. Ogólna wartość oferty oceniana będzie w oparciu o kryterium ceny, jakości, efektywności i adekwatności.
2.6.Wykorzystywanie środków łączności należących do Zamawiającego.
Z udostępnionych Zakładowi, jego dostawcom lub wykonawcom środków łączności takich jak : poczta elektroniczna, poczta głosowa, Internet, telefony komórkowe oraz pozostałe środki łączności należy korzystać w celach służbowych. Ich wykorzystywanie w celach prywatnych jest oparte na zrozumieniu faktu, że życie prywatne i zawodowe są ze sobą ściśle powiązane i że właściwa równowaga pomiędzy nimi jest korzystna dla Zamawiającego oraz dla Zakładu. Niemniej jednak takie użycie powinno być ograniczone do zakresu uzasadnionego i niezbędnego w danych okolicznościach. Niedopuszczalne jest korzystanie z systemów poczty elektronicznej Zamawiającego, Internetu lub jakichkolwiek innych środków łączności w niewłaściwych celach. Dotyczy to zwłaszcza przesyłania lub otrzymywania wiadomości i obrazów, które mogą zostać uznane za wulgarne, obraźliwe lub naruszające godność osoby ludzkiej.
3. Procedura Alarmowa.
Zakład zapozna się z procedurą alarmową obowiązującej w zakładach Zamawiającego wykorzystywanej w przypadku, jeżeli istnieje podejrzenie co do naruszenia Kodeksu Etyki, ewentualnie obowiązujących przepisów prawa. O Takiej procedurze alarmowej Zakład poinformuje także swoich dostawców, wykonawców i inne osoby lub podmioty współpracujące o wprowadzonej przez Spółkę procedurze.
Utworzona procedura nie zwalnia Zakładu od zachowań określonych w obowiązującym prawie w przypadku powzięcia wiedzy o zdarzeniach mających znamiona czynów zabronionych.
4. Wdrożenia i ciągłe doskonalenie.
Zakład zobowiązuje się do wdrożenia zasad określonych w Karcie, w trybie zwyczajowo u niego przyjętym oraz do zapoznania i uzyskania akceptacji ich stosowania przez swoich pracowników, dostawców i wykonawców.
Znaczna część działalności Zakładu jego dostawców i wykonawców nie jest reglamentowana procedurami wewnętrznymi czy też przepisami prawa. W takich przypadkach postępowaniem muszą kierować zasady uczciwości i sprawiedliwości. Nie należy podejmować żadnych działań ani przyjmować zobowiązań w trakcie świadczenia pracy czy usług, jeżeli można je zrealizować jedynie poprzez sprzeniewierzenie się przyjętym w Karcie normom etycznym.
Zasady określone w Karcie mogą ulec rozszerzeniom w przypadku zmiany okoliczności zewnętrznych lub innych nie dających się w chwili obecnej przewidzieć.
(32) 203 04 03
al. Rozdzieńskiego 188c, 40-023 Katowice