Pon – Pią: 8.00 – 16.00
al. Roździeńskiego 188c/205
40-203 Katowice
Zadzwoń:
(32) 203 04 03
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (skrót CSR pochodzi od angielskiego określenia „Corporate Social Responsibility) to strategia zarządzania, zgodnie z którą firma w swoich działaniach dobrowolnie uwzględnia interesy społeczne, interesy pracownicze czy też aspekty ochrony środowiska naturalnego.
Punktem wyjścia CSR jest założenie, że firma nie jest skupiona wyłącznie na własnym interesie i rozwoju. Realizując podstawowy cel, do którego została powołana, czyli wypracowanie zysku, podejmuje różnego rodzaju inicjatywy, które mają na celu poprawę ogólnego dobrostanu społecznego. Aby takie działania miały szanse powodzenia inicjatywy, a przede wszystkim metody działania oprócz zachowania kryterium dobrowolności, muszą być jeszcze długofalowe.
Nad opracowaniem podstaw CSR pracowali eksperci z wielu krajów. Definicje ujmujące zakres najważniejszych obszarów powstawały ponad 5 lat. Dotyczą one takich kwestii jak:
Aby móc osiągnąć zaplanowane cele, firmy w praktyce stosują różne narzędzia. Wybór zależy od profilu danej firmy, kultury organizacyjnej, a także osobowego i finansowego potencjału.
Bez względu na rozmiar i zasięg podejmowanych działań istotne jest także informowanie konsumentów i kontrahentów o przyjętej strategii i dokonaniach firmy w zakresie CSR przez raportowanie swoich przedsięwzięć np. za pośrednictwem profesjonalnej agencji ratingowej wykorzystującej w pracy platformę Ecovadis.
Społeczna odpowiedzialność biznesu niesie za sobą, obok poniesionych kosztów, bezdyskusyjne korzyści. Oprócz zabiegu PR-owego realnie wpływa na czynniki kształtujące pozycję ekonomiczną firmy na lokalnym rynku. Do czynników tych między innymi należy zaliczyć :
Strategia Społecznej Odpowiedzialności Biznesu nie jest zarezerwowana tylko dla dużych firm i korporacji. Zachowania, które wchodzą w zakres tej strategii, mogą być z powodzeniem wdrożone w każdym, nawet małym przedsiębiorstwie.
Zwiększenie zysków i poprawa wizerunku firmy to nie jedyne przesłanki, przemawiające za wdrażaniem strategii CSR. Świadoma odpowiedzialności za środowisko naturalne, przyciąganie kontrahentów, inwestorów i pracowników oraz angażowanie się w poprawę warunków życia lokalnej społeczności sprawia, że wszyscy zyskują na wdrażaniu w życia praktyk Społecznej Odpowiedzialności Biznesu.
(32) 203 04 03
al. Rozdzieńskiego 188c, 40-023 Katowice